Doortrekking A15
In juli 2025 zijn geactualiseerde contracten voor de aanleg van de weg ondertekend en is een tijdplanning bekendgemaakt. De voorbereidingen worden in onze gemeente in het veld zichtbaar met de aanleg van een bouwweg tussen de Van Elkweg (Bemmel) en de Lodderhoeksestraat (Angeren) in 2026. Gepland is om de nieuwe A15 met de brug over het Pannerdensch Kanaal in 2031 te openen. Gelijktijdig met de weg wordt de snelfietsroute F15 aangelegd. Het project is digitaal te volgen via www.via15.nl .
Openbaar vervoer
Vervoerder Transdev heeft de aanbestedingsprocedure voor het busvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen-Foodvalley gewonnen. Deze nieuwe OV-concessie start in juni 2026 en loopt tot juni 2036. Tot juni 2026 blijft de tijdelijke noodconcessie van kracht. In de nieuwe OV-concessie
- blijft de dienstverlening voor het sociaal ontwikkelbedrijf tussen Arnhem CS en NEXTgarden gelijk;
- verbetert de aansluiting van andere buslijnen bij overstappen en op treinstations waardoor wachttijden bij overstappen korter worden;
- gaat de frequentie van lijn 300 omhoog (6x tijdens spits en 4x per uur verder overdag;
- rijdt lijn 300 in Nijmegen door naar HAN en Radboud Universiteit;
- komt een dienstregeling voor nachtbussen in de nacht van zaterdag op zondag terug;
- wordt ingezet op zero-emissiebussen.
Blijvende mobiliteitsgroei
Kennisinstituten (CBS, CPB, Kennisinstituut Mobiliteit) voorspellen een voorlopig blijvende toename van verkeer. Dat geldt voor het aantal verkeersdeelnemers en voor het aantal kilometers dat we reizen. Dat heeft verschillende oorzaken: groei van het aantal inwoners, groei van vrijetijdsritten, groei van het kiezen voor individueel vervoer boven trein of bus, groei van vrachtverkeer. In en rond stedelijke gebieden wordt mobiliteit naast de verkeerskundige afwikkeling steeds meer ook een ruimtelijke uitdaging. Reistijden per auto worden sowieso langer. In regionaal verband wordt die toenemende drukte van een aanpak voorzien.