Digitale transformatie
De digitale transformatie richt zich op een organisatie die wendbaar genoeg is om in te spelen op technologische ontwikkelingen en de veranderende behoeften en verwachtingen van inwoners. We versterken de digitale vaardigheden van onze medewerkers om hen optimaal voor te bereiden op deze verandering en ontwikkelen een nieuwe digitale werkplek. We digitaliseren onze dienstverleningsprocessen verder met behulp van webformulieren. Dit maakt het duidelijker en eenvoudiger voor onze inwoners. We concentreren ons daarbij op het Sociaal Domein.
In de technologische ontwikkelingen passen we verantwoord AI (algoritmes) toe, waarbij de mens altijd toezicht houdt.
Informatievoorziening op orde:
De informatievoorziening moet zodanig zijn ingericht dat altijd kan worden aangetoond dat contracten met leveranciers van hardware en software voldoen aan wet- en regelgeving. We besteden veel contracten opnieuw aan zoals een callcenter oplossing, een burgerzaken applicatie en de applicaties voor het Sociaal Domein.
Informatiebeveiliging
De digitale weerbaarheid staat hoog op de agenda. Sinds de invoering van de Europese NIS2-richtlijn in 2024 zijn de eisen aan informatiebeveiliging verder aangescherpt. Tegelijkertijd nemen de complexiteit en intensiteit van cyberdreigingen toe. Dit vraagt blijvend om extra inzet en investering in kennis, techniek en samenwerking. Nederland heeft de implementatie van de Europese NIS2-richtlijn (Cyberbeveiligingswet) opnieuw uitgesteld naar het tweede kwartaal van 2026 (was derde kwartaal 2025).
Vooruitlopend op de nieuwe Cyberbeveiligingswet treffen we aanvullende maatregelen om onze systemen en gegevens beter te beschermen en incidenten te voorkomen. Daarnaast voeren we structureel interne controles uit, zodat we tijdig zicht hebben op nieuwe risico’s en onze aanpak hierop kunnen aanpassen. Hiermee zorgen we dat we blijven voldoen aan de Europese wetgeving én dat inwoners en partners kunnen vertrouwen op een veilige omgang met hun gegevens.
Informatiegericht sturen
We beschikken over een platform met sturingsinformatie over de dienstverlening en bedrijfsvoering. De sturingsdashboards ondersteunen ons om bijvoorbeeld de effectiviteit van het beleid te meten en de kwaliteit van de dienstverlening te monitoren. Voor een goede sturing zijn sturingsinstrumenten nodig. We ontwikkelen meetinstrumenten die de besturingskracht van de gemeente verder verbeteren, zoals doorlooptijden per proces en de effectiviteit van de dienstverlening door externe leveranciers.