In deze paragraaf rapporteren we de risico’s die de gemeente loopt. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de grootste risico’s (score ≥ 15). Per risico staat vermeld of het een incidenteel (I) of structureel (S) karakter heeft, evenals een inschatting van de kans dat een gebeurtenis optreedt en wat daarvan de mogelijke financiële gevolgen zijn. De kans en het gevolg bepalen samen de risicoscore. Een gekleurde driehoek laat de ontwikkeling zien ten opzichte van het vorige peilmoment, zijnde de jaarrekening 2024:
- Groene driehoek ▼ : Risicoscore is gedaald;
- Zwarte driehoek ► : Risicoscore is gelijk gebleven;
- Rode driehoek ▲ : Risicoscore is gestegen.
Nr. | Risico | Omschrijving | Type | Kans | Gevolg | Risico score | ▼/▲ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Informatiebeveiliging en privacy | Het risico op schendingen van de privacy, datalekken of cyberincidenten en de mogelijke claims daardoor. | S | 50-70% | > €1.000.000 | 20 | ► |
Dit risico is onveranderd ten opzichte van de Jaarrekening 2024. Ervaringen in het land leren dat de impact van dit risico groot kan zijn wanneer het zich voordoet. Voor de gemeente blijft de kans op digitale indringing, ontoereikende, onjuiste of onrechtmatige gegevensverwerking van personen, datalekken en/of cyberincidenten relevant. Hierdoor ontstaan er risico’s voor het bestuur en de organisatie op het gebied van continuïteit van de bedrijfsvoering en dienstverlening. Door de snelle veranderingen in de internationale betrekkingen en de daardoor toenemende ontwikkeling van cybercrime nemen de risico’s op dat gebied significant toe. Door nieuwe (Europese) wetgeving (Cyberbeveiligingswet) nemen de beveiligingsverplichtingen toe. Ook de vergroting van de aansprakelijkheid van de bestuurders die uit de nieuwe wetgeving voortkomt, verhoogt het risico op hogere boetes en claims. Om de risico’s te beheersen voeren we penetratietesten uit op systemen en het ICT landschap. Ter verbetering van de bewustwording van de organisatie vinden o.a. e-learnings, mystery guest en een phishing campagne plaats. Ingevolge de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO 2.0) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) voeren we daarnaast verplichte risicoanalyses (DPIA’s) uit ten behoeve van de informatieveiligheid en privacy. Vanaf 1 oktober 2024 is de Europese richtlijn op Informatiebeveiliging (NIS2) van kracht. Hier maakt het Rijk nieuwe wetgeving voor. Mede door deze nieuwe Nederlandse wetgeving moet de gemeente de monitoring, detectie en response (MDR) verder verbeteren. | |||||||
2 | Tekorten jeugdbudgetten | Het risico dat de uitgaven op het maatwerk voor de jeugd hoger uitvallen dan begroot. | S | 50-70% | €500.000 ≤ €1.000.000 | 16 | ▼ |
We zien in de uitgaven op het maatwerk voor de jeugd het sturen op de jeugdzorgtrajecten terug. Het aantal kinderen in verblijf daalt en ook zien we een beweging van zware zorg naar middelzware of lichte zorg. Het risico zit in het feit dat de Jeugdwet een open einde regeling kent en we een leverplicht hebben op geïndiceerde zorg door o.a. huisartsen, medisch specialisten, de Rechtbank en gecertificeerde Instellingen. Onderbouwd niet verlengen van aflopende zorg en de initiële indicering in het voorliggend veld hebben mogelijk positieve gevolgen op het risico. Tegelijkertijd geldt dat één enkele plaatsing in hoog-specialistische jeugdzorg, aanzienlijke kosten met zich meebrengt en daarmee direct grote impact kan hebben op het totale budget. | |||||||
3 | Warmtenet Lingewaard | Het risico dat de gemeente een garantstelling moet afgeven om de gezamenlijke investering in WNL te borgen. | I | 50-70% | €500.000 ≤ €1.000.000 | 16 | ► |
De gemeente is deelnemer binnen het warmtenetwerkbedrijf WNL en kan met een uitbreiding van het warmtenet toewerken naar een toekomst vast tuinbouwgebied. Daarnaast kan het warmtenet een rol gaan spelen in de energietransitie in de bebouwde omgeving. De gemeente moet mogelijk een garantstelling afgeven voor een investering in de overdimensionering van het warmtenet. Daar zijn risico’s aan verbonden, echter zijn die in stadium nog onvoldoende in beeld. | |||||||
4 | Onvoldoende aansluiting BUIG-middelen met ontwikkeling Lingewaard | Het risico dat door toename van werkloosheid meer mensen in de bijstand komen. | S | 50-70% | €500.000 ≤ €1.000.000 | 16 | ► |
Het aantal uitkeringsgerechtigden Participatiewet is toegenomen. We lopen het risico dat de toekenning van het budget vanuit het verdeelmodel (BUIG Budget) onvoldoende aansluit bij de door ons te verstrekken uitkeringen. Om dit risico te beheersen, zetten we in op loonkostensubsidie, begeleiding en re-integratie-instrumenten om meer mensen te laten uitstromen naar werk. We hebben als gemeente echter niet direct invloed op het verdeelmodel waarmee het Rijk geld toekent aan gemeenten. | |||||||
5 | Afval | Het risico dat de kosten van afvalverwerking en verkoop van plastic verpakkingsmateriaal negatief uitvallen ten opzichte van de ramingen. | S | 50-70% | €500.000 ≤ €1.000.000 | 16 | ► |
Afvalinzameling is in de regel kostendekkend en door het gebruik van het afvaldashboard kunnen we veranderingen in het aanbiedgedrag van afval snel waarnemen. Echter staat daar een verwachte belasting op de verwerking van kunststof (plastic-taks) tegenover en werkt de regering aan een CO ₂ -heffing op het verbranden van afval. De exacte uitwerking van de taks en de heffing en daarmee de financiële gevolgen zijn nog onbekend. Dit vormt een risico, omdat een belasting ook ná vaststelling van de begroting ingevoerd kan worden. Dit zou direct een negatieve uitkomst op het budget van het lopende jaar hebben. | |||||||
6 | Stikstof | Het risico dat ontwikkelingen, onderhoud, reconstructies en dagelijks beheer niet kan worden uitgevoerd of kostenverhogend wordt door stikstofwetgeving. | S | 70-90% | €250.000 ≤ €500.000 | 15 | ▲ |
De uitvoering van grootschalig wegonderhoud en rioolvervanging is onderhevig aan strenge stikstofwetgeving. De inzet van emissieloos materieel werkt mogelijk kostenverhogend of vertragend in de tijdsplanning. Er is een taskforce ingesteld en die heeft haar werkzaamheden afgerond. Door de Taskforce stikstof is de stikstofproblematiek specifiek voor Lingewaard in beeld gebracht. Door de ondertekening van het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen zijn er mogelijkheden om subsidies aan te vragen voor de dekking van de meerkosten van emissieloos materieel. Het betreft onder andere gemeentelijke projecten als rioolvervanging (Klappenburg Bemmel) of wegreconstructies. Ook projecten van derden (dijkverzwaring, woningbouw) hebben te maken met de strenge regels en zullen dus ook extra middelen moeten reserveren voor de inzet van emissieloos materieel. | |||||||
7 | Migratie en integratie in Lingewaard | Het risico dat de huisvesting van vluchtelingen en statushouders meer geld kost dan daarvoor wordt gedekt vanuit het Rijk. | I | 50-70% | €250.000 ≤ €500.000 | 12 | ▼ |
Binnen de gemeente zijn we verantwoordelijk voor de opvang van Oekraïners en de huisvesting van statushouders. Opvang ontheemden Oekraïne Opvang Statushouders | |||||||
8 | Armoedebeleid | Het risico dat er vanwege de hoge inflatie en stijgende energiekosten een groter beroep gedaan wordt op onze voorzieningen. | S | 50-70% | €250.000 ≤ €500.000 | 12 | ▼ |
Hoewel de inflatie is gedaald en de energieprijzen relatief stabiel zijn, blijven ze boven de gewenste niveaus. Dit kan nog steeds leiden tot financiële druk voor huishoudens, vooral kwetsbare groepen. Ook landelijk zien we een trend dat het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening stijgend is. Om dit risico te beheersen, hebben we een nieuw beleidskader bestaanszekerheid opgesteld met daarin een aanpak voor armoede en schulden. | |||||||
Uit de Monte Carlo simulatie komt een benodigde weerstandscapaciteit voor de risico’s van € 6.540.305. Dit is € 411.559 lager dan in de jaarrekening 2024.
Reputatie risico’s
Naast de genoemde financiële risico’s kan het volgende onderwerp ook reputatieschade voor de gemeente met zich meebrengen.
Arbeidsmarkt
Het risico op personeelstekort als gevolg van vertrekkende medewerkers blijft relevant. Ondanks alle inspanningen op het gebied van werving verliezen we kennis, ervaring en netwerken. Het risico is structureel en neemt toe door de vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Door het (tijdelijk) wegvallen van personeel vertragen processen en uitvoeringsprogramma’s. De veranderende arbeidsmarkt heeft mogelijk ook gevolgen voor de ambities in het coalitieakkoord.
