Gemeenten zijn verplicht om de financiële kengetallen op te nemen in de begroting conform het Besluit Begroting en Verantwoording. De kengetallen geven de financiële positie van onze gemeente weer en maken het mogelijk om deze te vergelijken met die van andere gemeenten. Ook geven ze een beeld van de ontwikkeling van de financiële positie ten opzichte van de begroting 2025 en de jaarstukken 2024.
Financiële kengetallen | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
1.a. Netto schuldquote | 34% | 42% | 42% | 76% | 88% | 96% |
1.b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor leningen | 28% | 37% | 37% | 71% | 83% | 92% |
2. Solvabiliteitsratio | 33% | 31% | 32% | 27% | 25% | 23% |
3. Grondexploitatie | -0,65% | 5,41% | 0% | 0% | 0% | 0% |
4. Structurele exploitatieruimte | 1,67% | 0,82% | 1,34% | 2,32% | 0,93% | 1,70% |
5. Belastingcapaciteit | 104,40% | 102,71% | 114,37% | 117,83% | 120,55% | 123,25% |
De vijf financiële kengetallen geven samen een beeld van de financiële ontwikkelingen. Één los kengetal zegt echter weinig over de totale financiële positie. De waarden van de kengetallen zijn ingedeeld in drie categorieën. Deze sluiten aan bij de landelijk afgesproken signaleringswaarden. Categorie A is het minst risicovol en C het meest risicovol. Alhoewel de provincie onze financiële positie beoordeelt aan de hand van de kengetallen, is voor het behouden van preventief toezicht alleen van belang dat de meerjarenbegroting een positief saldo heeft (art. 203 GW).
Financiële kengetallen | Gelders | kengetal | Categorie | Categorie | Categorie |
---|---|---|---|---|---|
gemiddelde | Lingewaard | A | B | C | |
1.a. Netto schuldquote | 62% | 42% | <90% | 90-130% | >130% |
1.b. Netto schuldq. gecorr. voor leningen | 55% | 37% | <90% | 90-130% | >130% |
2. Solvabiliteitsratio | 32% | 32% | >50% | 20-50% | <20% |
3. Grondexploitatie | 8% | 0,00% | <20% | 20-35% | >35% |
4. Structurele exploitatieruimte Begroting | 1,00% | 1,34% | > 0% | 0% | < 0% |
4. Structurele exploitatieruimte MJB | nb | 1,70% | > 0% | 0% | < 0% |
5. Belastingcapaciteit | 101% | 114,4% | <95% | 95-105% | >105% |
Het Gelders gemiddelde is berekend op basis van de door de gemeenten in hun begroting 2025 opgenomen kengetallen.
1 a. Netto schuldquote
De netto schuldquote = totale schulden / totale baten (excl. reserves)
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente. Hoe lager het percentage, hoe beter. De netto schuldquote loopt de komende jaren op. Dit wordt met name veroorzaakt door geplande investeringen en hiervoor benodigde geldleningen.
We blijven tot en met 2028 in categorie A, de minst risicovolle categorie.
1 b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
De netto schuldquote wordt zowel inclusief als exclusief de doorgeleende gelden berekend, omdat er onzekerheid kan bestaan of alle leningen terug worden betaald.
Ook hier blijven we tot en met 2028 in categorie A.
2. De solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio = eigen vermogen / totaal balans
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin onze gemeente in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger het percentage, hoe beter. De solvabiliteit loopt in meerjarig perspectief wat terug. Dit wordt met name veroorzaakt door de geplande investeringen waarvoor we geldleningen aantrekken. Hiermee stijg het vreemd vermogen in verhouding tot het eigen vermogen.
De solvabiliteitsratio zit in de middelste categorie.
3. Grondexploitatie
Kengetal grondexploitatie = Boekwaarde bouwgrond in exploitatie / totale baten (excl. reserves)
Dit kengetal geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale baten. De boekwaarde is van belang, omdat deze waarde moet worden terugverdiend bij de verkoop. Voor de toekomstige verliezen zijn verliesvoorzieningen getroffen. Het saldo van de getroffen verliesvoorzieningen is hoger dan de boekwaarde van de gronden. De getroffen verliesvoorzieningen tellen mee voor de waarde van de grond, waardoor de waarde nihil wordt. Of een hoog of laag percentage gunstig is, is afhankelijk van de markt. Bij een gunstige markt zou een hoog percentage meer winstpotentie kunnen hebben.
Het kengetal is kleiner dan 20%. Hierdoor zit Lingewaard in categorie A, de minst risicovolle categorie.
4. Structurele exploitatieruimte
De structurele exploitatieruimte = het saldo van de structurele baten en lasten + het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves / de totale baten (excl. reserves).
Dit kengetal geeft aan welke structurele financiële ruimte de gemeente heeft. We nemen bij de berekening alleen de structurele baten en lasten mee en dus niet de incidentele. Hoe hoger het percentage, hoe beter.
We zitten in alle jaren in de minst risicovolle categorie aangezien er elk jaar sprake is van een structureel sluitende begroting.
5. Belastingcapaciteit
Belastingcapaciteit = totale woonlasten gemeente Lingewaard / landelijk gemiddelde woonlasten
Dit kengetal vergelijkt de totale woonlasten 2026 in Lingewaard met het landelijke gemiddelde 2025 (landelijk gemiddelde 2026 is nog niet bekend). De woonlasten zijn de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. We gaan daarbij uit van de woonlasten van meerpersoonshuishoudens. Hoe lager het percentage, hoe beter.
In 2025 komt de belastingcapaciteit uit in categorie C.